24. januar 2007

Onsdag 24. januar

Svampenavne, svampelugte...- nu har jeg læst korrektur på en bog om svampe, og jeg er ganske mæt af sprogmangfoldighed – svampe kan hedde manddrabermælkehat, krumskællet trævlhat og blodplettet koralsvamp. Der er høj damp på navngivningen – en rød rørhat hedder ikke bare rød rørhat – næh, den hedder blodrød rørhat. Og alle sanser pirres: ametystkantarel, askebæltekugle, birkelæderporesvamp, bævreskive, guldgaffel, bovistbruskbold, snyltehat, slimslør, grøngul rødblad, ildhåret mørkhat, kakaotåreblad, køllekantarel, lokomotivslørhat, mosemælkehat, orangerødmende trævlhat, panterfluesvamp, pjusket duftpigsvamp, silkehåret posesvamp, skarlagenpragtbæger, strøbøsse, tørvemosnavlehat...

Udseende beskrives – og lugtene indkredses – et olfaktorisk næseåbnende festfyrværkeri: en svamp kan lugte af ”kompot eller pelargonie”, ”maskine eller væggelus”, ”karry eller bukkehorn eller løvstikke eller cikorie”, ”fiskeagtig som moden camembert”, ”pærer eller gas”, ”radise eller chokolade”, ”sild eller agurk”, ”hvidløg eller rådnende grønsager” – og min yndlings: ”varmt strygejern eller damplokomotiv”.

Jeg håber læseren af ovenstående har fået livlige synæstetiske oplevelser, KH mj

1 kommentar:

frkjensen sagde ...

Vidunderligt! Selv om jeg stadig sidder og prøver at indstille sanserne på "radise eller chokolade". "Maskine eller væggelus" er jeg heller ikke helt sikker på...

Lægger et link ovre hos mig :-)